Stavitelé chrámů – japonská rodinná pohádka trvala 1428 let a desítky generací
POHÁDKA ZAČÍNÁ
Nejstarší rodinnou firmou na světě byla až do roku 2006 japonská společnost Kongó Gumi. Její historie sahá do roku 578 našeho letopočtu. Tehdy přišel do Ósaky z Korejského poloostrova nadaný tesař Šigemitzu Kongó se svou rodinou a započal neuvěřitelný příběh, který trvá vlastně až do dnešních dnů. Jenom pro dokreslení, bavíme se o době, kdy na území dnešní České republiky přicházeli v době stěhování národů první Slované a zemřel Justinius II, císař tehdy ještě existující Byzantské říše.
To Japonsko bylo v jiné situaci. Princ Šótoku tam rozšiřoval a podporoval budhistické náboženství. A právě v této souvislosti pozval tesaře Šigemitzu Kongó. Chtěl, aby postavil první budhistický chrám Šitennódži v Ósace. Šigemitzu se úkolu zhostil se ctí, stavbu můžete obdivovat dodnes. Princ byl tedy spokojen, stavby sloužily svému účelu a jejich mistrovské zpracování bylo zdrojem nemalého obdivu. A to se stalo základem budoucího úspěchu firmy. Japonsko zdobí dodnes stovky chrámů, věží i bran, včetně ikonické stavby – Ósackého hradu, za jejichž vznikem stojí rodina Kongó a nesou její rukopis. Budhistické náboženství díky princi Šótoku a císařovně Suiko (mimochodem první ženě na japonském chryzantémovém trůnu) zapustilo kořeny hluboko, stalo se jedním ze dvou nejsilnějších náboženství v zemi a zaručilo tak rodině spolu s přízní dvora práci po následující staletí.
PŘÍČINY ÚSPĚCHU
Udržet firmu skoro 1500 let chce vedle štěstí i dobré podmínky. Rodina Kongó si, zjednodušeně řečeno, vybrala velmi stabilní odvětví podnikání. Tradiční japonská společnost vyznávající budhismus potřebovala po staletí nové a nové chrámy, kde mohla praktikovat náboženství. Náboženství znamená stabilitu a jistotu. Nové chrámy postupně stárly, bylo potřeba je opravit, rozšířit, upravit či prostě postavit znovu. A to vše zaručovalo práci etablované firmě se zvučným jménem a postupem času nejdříve staletou a pak i tisíciletou tradicí. Tu dokáže Kongó Gumi doložit mimo jiné svitkem ze 17. století, který je dlouhý tři metry a je v něm zaznamenáno 40 generací rodinné firmy. Abychom si jen pro kontext připomněli, co se v 17. století dělo v našich končinách. Probíhala třicetiletá válka a po ní jeden z největších přesunů majetku v Čechách i na Moravě.
Další příčinou úspěchu společnosti byl pružný nástupnický systém. Rodina vybírala nástupce ve vedení firmy velmi pečlivě. Vždy to byl ten, kdo měl největší vůdčí potenciál a vykazoval nejvíce schopností a motivace firmu dále rozvíjet. Nemusel to být nejstarší syn a vlastně to ani nemusel být syn. Nástupnictví mohlo přejít i na dceru, nebo na jejího manžela, který ve chvíli, kdy se do firmy „přiženil“, převzal její rodové jméno a díky tomu tradice pokračovala dále.
Rodina se také dokázala přizpůsobit okolnostem a obchodním příležitostem, které s sebou nesla doba. V historii samozřejmě přišla i složitá období, která krátkodobě stavbě chrámů vůbec nepřála. Ale Kongó Gumi si dokázala poradit. V 19. století, kdy za dynastie Meidži procházela japonská společnost obrovskými změnami, začala firma pracovat nejen na stavbách chrámů, ale brala i klasické komerční zakázky. Za druhé světové války pak své kapacity využila k výrobě rakví, kterých tehdejší Japonsko bohužel potřebovalo opravdu mimořádné množství. Po válce se pak vrátila ke svému původnímu předmětu podnikání – bylo potřeba obnovit a opravit množství válkou poničených chrámových budov. I zde dokázala Kongó Gumi reagovat na moderní dobu – vyvinula nové stavební postupy, které zajistily stavbám stabilitu i při zemětřesení a zároveň dokázaly zachovat vysokou uměleckou a estetickou hodnotu.
A ZAZVONIL ZVONEC A POHÁDKY JE KONEC… OPRAVDU?
Osudnou se firmě stalo špatné finanční a investiční rozhodnutí a následně pak ekonomicky nepříznivé období přelomu druhého a třetího tisíciletí. Na problémy si společnost zadělala v 80. letech 20. století, kdy naskočila na investiční euforii vyvolanou bublinou na trhu nemovitostí v Japonsku. Aby Kongó Gumi mohla nakupovat, velmi se zadlužila. V letech 1992- 1993 pak bublina splaskla a Kongó Gumi se ocitla v obrovských finančních problémech, protože její aktiva zdaleka nevyrovnávala její dluhy. Navíc se dost rychle měnila japonská společnost a po roce 1998 dramaticky klesla poptávka po stavbě nových chrámů. V roce 2004 tržby klesly o 34 %, firma musela přistoupit k restrukturalizaci a propouštění zaměstnanců. Poslední ranou pak byla ekonomická krize, která Japonsko zasáhla v roce 2006. Té úž nedokázala společnost vzdorovat a nemohla splácet dluh ve výši 343 milionů dolarů. V lednu 2008 pak byla převzata korporací Takamatsu Ltd. Prezident Takamatsu tehdy přiznal, že při převzetí firmy hrál roli sentiment, protože podle něj by byla škoda, kdyby se stovky let tradice a dobrého jména Kongó Gumi rozplynuly v prach. Poslední prezident společnosti Kongó Masahasu Kongó tak přes finanční krach firmy zajistil další pokračování rodového jména.
A CO EVROPA A AMERIKA?
Je otázkou, zda vůbec může v individualistickém euroatlantickém prostoru vydržet firma tak dlouho, když se naše historie vyznačuje lety turbulencí a prudkých změn. Když moderní společnost stojí na principu individuálního úspěchu, maximalizaci zisku a neustálém honu za inovacemi, novinkami a tezi o neomezeném rozvoji. Právě tyto okolnosti jsou považovány za živnou půdu pro konkurenci, která přináší inovace a další rozvoj. Evropské a americké firmy už vůbec se nemohou délkou své existence s japonskou rekordmankou srovnávat, ale i mezi nimi najdeme pár společností, které existují již dlouhou řádku staletí. A o těch napíšu příště.
Jan Hevessy
Křehké sklo a silná rodinná pouta - to je dynastie Barovier
Rodinná firma Barovier&Toso z Murana, ostrova nedaleko Benátek v Itálii, vyrábí nádherné sklo už téměř 800 let.
Jan Hevessy
Jak koupel nohou dala vzniknout nejstaršímu hotelu na světě
Japonské hory a zázračné prameny, to je základ úspěchu nejstaršího hotelu na světě patřícího rodině Mahito
Jan Hevessy
Romantický hrad a Chianti, to je rodinné vinařství Barone Ricasoli
Vinařství Barone Ricasoli je vůbec nejstarším vinařstvím v Itálii. Podle amerického časopisu Family Business je dokonce pátou nejstarší dosud fungující rodinnou firmou na světě a druhou nejstarší v oblasti vína.
Jan Hevessy
Barva na vlasy zrodila největší světový kosmetický gigant a nejbohatší ženu světa
Každý den lidé používají kosmetické přípravky. Mnozí ráno v koupelně sahají po krému, mýdlu, šampónu či jiném zkrášlovadle, které pochází z produkce koncernu L’Oréal.
Jan Hevessy
Papežská slévárna a zvonařství Marinelli
Stabilní obor podnikání je takový, kde neustává poptávka. V některých případech se může stát, že tisíce let existuje jak hlavní zákazník, tak jeho klíčový dodavatel. Zručnost a umělecké nadání jsou také podmínkou.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko
Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...
Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“
Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...
Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD
Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...
Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci
Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 280x