Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co tě posiluje, tě překvapivě může i zabít

Je v lidské přirozenosti přemýšlet spíše tak, že vše dobré bude trvat věčně, navíc když se momentálně ekonomice velmi dobře daří. Jenže to bohužel neplatí.

Být majitelem rodinné firmy vypadá jako výhra v loterii. A většinou to tak i je. Rodinné firmy jsou velmi stabilní, orientované na dlouhodobé plánování, dle mnoha průzkumů se chovají obecně lépe ke svým zaměstnancům, záleží jim na regionu, ve kterém podnikají a jsou společensky odpovědné, měřítkem úspěšnosti pro ně není jen růst a zisk, ale zůstává jim dravost a tah na branku i díky jednodušším rozhodovacím procesům. Od nápadu až k jeho realizaci jdou kratší a rychlejší cestou, než velké korporáty.

Rodinné firmy v naší zemi generují okolo 40 % HDP a najdeme je hlavně v oblasti potravinářství, stavebnictví a strojírenství a daří se jim napříč českými a moravskými regiony. Potud vše zní jako ideál. Je v lidské přirozenosti přemýšlet spíše tak, že vše dobré bude trvat věčně, navíc když se momentálně ekonomice velmi dobře daří.  Síla rodinných firem je totiž v unikátních vazbách mezi těmi, kdo jsou jejich součástí. Na druhou stranu je to i jejich velká slabina. Pokud je jemné předivo vtahů narušeno, nastává pro podnik mimořádně složité období, které ji může i pohřbít.  A my se nacházíme v období, které je pro české rodinné firmy naprosto klíčové a velmi citlivé.

Letos oslavíme 30 let od sametové revoluce, která úplně změnila společenský a ekonomický prostor v naší zemi. Množství lidí se po roce 1989 vrhlo do soukromého podnikání, založilo firmy, které byly a jsou na trhu úspěšné. Nyní skupina zakladatelů, mnohdy zároveň majitelů a výkonných ředitelů musí řešit otázku předání nástupnictví ve vybudovaných a etablovaných podnicích. Pokud se na předání firmy rodina dlouhodobě připravuje a následníci chtějí v rodinné tradici pokračovat, jde z hlediska budoucnosti firmy o dobrou zprávu. Jenže průzkumy ukazují, že 70 % českých rodinných firem ale plán nástupnictví vůbec neřeší a v 88 % je rozhodování v stále v rukou zakladatele nebo zakladatelů. Navíc ze statistik vyplývá, že přechod z první na druhou generaci „přežije“ zhruba třetina firem, z druhé na třetí je to už jen okolo 13 % z nich. Proč? Důvodů je mnoho. A jedním z nich je právě pocit, že všechno dobré trvá věčně. Co se stane, když zakladatel nebo jeden ze společníků vážně onemocní, nedej bože zemře? Firma se ocitá v chaosu. Mnoho z předchozího přestává fungovat, dědicové o společnosti nemají všechny potřebné informace, třeba se firmou ani nechtějí se jí zabývat, nerozumí si s původním společníkem. Na denním pořádku jsou spory, hádky a konflikty, které pak končí právní bitvou s vysokými náklady a s jedinou jistotou. Firma je poškozená, klesá její důvěryhodnost, ztrácí hodnotu a z patové situace se neukazuje cesta ven. Nejsou zakázky, zaměstnanci odcházejí sami nebo jsou odejiti, důvěra obchodních partnerů se hroutí, dobré jméno firmy mizí.  Budete se divit, ale dá se tomu předejít. Třeba jen tím, že si uvědomíme, že nic netrvá věčně. 

Autor: Jan Hevessy | pondělí 2.9.2019 7:50 | karma článku: 17,04 | přečteno: 412x
  • Další články autora

Jan Hevessy

Křehké sklo a silná rodinná pouta - to je dynastie Barovier

Rodinná firma Barovier&Toso z Murana, ostrova nedaleko Benátek v Itálii, vyrábí nádherné sklo už téměř 800 let.

12.11.2020 v 10:35 | Karma: 9,46 | Přečteno: 175x | Diskuse| Ostatní

Jan Hevessy

Jak koupel nohou dala vzniknout nejstaršímu hotelu na světě

Japonské hory a zázračné prameny, to je základ úspěchu nejstaršího hotelu na světě patřícího rodině Mahito

23.4.2020 v 21:44 | Karma: 13,97 | Přečteno: 218x | Diskuse| Společnost

Jan Hevessy

Romantický hrad a Chianti, to je rodinné vinařství Barone Ricasoli

Vinařství Barone Ricasoli je vůbec nejstarším vinařstvím v Itálii. Podle amerického časopisu Family Business je dokonce pátou nejstarší dosud fungující rodinnou firmou na světě a druhou nejstarší v oblasti vína.

16.3.2020 v 16:35 | Karma: 13,55 | Přečteno: 293x | Diskuse| Společnost

Jan Hevessy

Barva na vlasy zrodila největší světový kosmetický gigant a nejbohatší ženu světa

Každý den lidé používají kosmetické přípravky. Mnozí ráno v koupelně sahají po krému, mýdlu, šampónu či jiném zkrášlovadle, které pochází z produkce koncernu L’Oréal.

25.11.2019 v 9:41 | Karma: 10,60 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Jan Hevessy

Papežská slévárna a zvonařství Marinelli

Stabilní obor podnikání je takový, kde neustává poptávka. V některých případech se může stát, že tisíce let existuje jak hlavní zákazník, tak jeho klíčový dodavatel. Zručnost a umělecké nadání jsou také podmínkou.

5.11.2019 v 16:36 | Karma: 12,01 | Přečteno: 194x | Diskuse| Společnost

Jan Hevessy

Tradice, rodina, víno- Chateau de Goulaine je nejstarší rodinnou společností v Evropě

Tisíciletá tradice rodinné firmy je tentokrát spíše vedlejším produktem. Šlechtický rod de Goulaine patří k nejstarším ve Francii a jak uvidíte dále, vinařství nebylo vždy jeho „hlavní rodinný“ byznys.

28.10.2019 v 17:19 | Karma: 10,52 | Přečteno: 201x | Diskuse| Ekonomika

Jan Hevessy

Stavitelé chrámů – japonská rodinná pohádka trvala 1428 let a desítky generací

Pokud chcete rodinnou firmu provozovat téměř 15 století, vyberte si stabilní odvětví, nebojte se mísit tradici s modernitou a na výzvy doby reagujte uvážlivě.

18.10.2019 v 13:40 | Karma: 18,20 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ekonomika

Jan Hevessy

Rodinná firma vás může připravit i o ucho

Ani silné rodinné zázemí a spousty peněz nemusí nutně znamenat, že z krizové situace člen rodiny vyvázne bez šrámů na těle a duši. Americká rodina Gettyů o tom ví své.

10.10.2019 v 15:09 | Karma: 13,16 | Přečteno: 366x | Diskuse| Společnost

Jan Hevessy

Co má společného Paris Hilton a Porsche?

Jak se z rodinné firmy stane nadnárodní společnost? Ukazují to pohádkové příběhy rodin Hilton a Piëch.

1.10.2019 v 10:15 | Karma: 14,96 | Přečteno: 314x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 280x
Rodinné firmy jsou páteří naší ekonomiky. Jsem ekonom, problematice rodinných firem se věnuji dlouhodobě a mám s nimi osobní zkušenost, vím, jakou roli hrají úzké vazby, emoce, ať už pozitivní či negativní. Proto se zabývám i poradenstvím spoluvlastníkům rodinných firem převážně v regionech. Jsem partner společnosti EKVIVALENT. Věnuji se správě rodinné firmy a projektům, které s ní souvisí. Chci psát o tom, co je pro jejich chod klíčové, jak podpořit jejich rozvoj, co jim hrozí a jakým výzvám čelí a čelit budou.

Seznam rubrik